L-Serin Hjerne – En viktig del av et sunt kosthold for oss alle

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-post
L-serin Hjerne
L-Serin Hjerne kan være med på å øke konsentrasjon og bidrar sannsynligvis til bedre hukommelse. I denne artikkelen forklarer vi noen av sammenhengene for at vi tilbyr L-Serin, og hvordan L-Serin Hjerne selv passer inn i sammenhengen.

Et sunt kosthold er sammensatt av mange komponenter. Det finnes ikke noen undermiddel, eller magiske drikker som kan gi deg alt du trenger i en enkel pakke. L-Serin Hjerne er heller ikke en slik totalløsning, men denne viktige aminosyren er en del av puslespillet som kan gi oss god livskvalitet og helse til sent i livet.

Aminosyrer, enzymer og protein?

Rent formelt er L-Serin et kosttilskudd, og er en del av en av tyve grupper av aminosyrer. Gruppen kalles Serin, eller Serine, og har navnet sitt fra det latinske navnet på silke. Grunnen til dette er at denne aminosyren også er en viktig bestanddel av silke, men du finner aminosyren i det meste som vokser og gror.

 

Aminosyrer er byggesteiner som alt som lever trenger for å lage proteiner, som hjelper oss med å vokse og med å holde oss friske. Når vi for eksempel spiser fisk, egg, tofu eller gulost, eller annen proteinrik mat, så spaltes proteinet som vi inntar i tarmen, og deles opp til aminosyrer.

 

Blodomløpet sørger så for at aminosyrene fordeles i kroppen. Kroppen kan med andre ord lage egne aminosyrer som kan settes sammen til mange forskjellige typer proteiner, alt etter hvilke aminosyrer som er tilgjengelige, men forskjellig mat gir kroppen forskjellige typer aminosyrer.

Livets byggesteiner

byggesteiner

Aminosyrer er livsviktige for oss på forskjellige måter. De er spesielt viktige som byggesteiner for alt som lever, og for å lage en spesiell type protein som kalles enzymer. Disse er et enkelt protein, eller flere, og brukes som agenter og signalstoff, for å sette i gang kjemiske prosesser i kroppen.

 

De styrer alle viktige prosesser, de samarbeider automatisk og er meget spesialiserte. En type enzymer spalter for eksempel stivelse til sukker, en annen gir cellene beskjed om å forbrenne sukker, en tredje forteller muskelen at den skal stramme seg, en fjerde at de skal slakke seg, og så videre. Produksjonen av enzymer i kroppen tilpasses maten som skal fordøyes eller forbrennes, og hvilke aktiviteter du driver med, til vanlig, eller for øyeblikket.

Serin og L-Serin sin rolle i kroppen

Serin er en av de 20 aminosyrene som brukes for å lage proteiner. L-Serin er en klasse av serin. Serin inngår blant annet i skapelsen av fosfolipider og sfingosin, og er en komponent for skapelsen av aminosyren Cholin.

Sfingosin utgjør en vanlig del av cellemembraner til nerveceller og andre celler, samtidig som det fungerer som signalstoff som kan gå gjennom membraner. Serin er dertil viktig for nervesystemet på flere måter. Det trengs for produksjon av neurotransmitteren Acetylcholin. Dette signalstoffet er viktig for muskelkontroll og sammentrekning av muskler, og er en nødvendig komponent for å huske ting.

Nervesystemet

Essensielle og ikke essensielle aminosyrer

Mange av aminosyrene lager kroppen selv, ved å spalte proteinet fra maten, men kroppen kan ikke fremstille 8 av de nødvendige aminosyrene på egen hånd. Disse må være en integrert del av kosten for at vi holder oss friske. For eksempel finnes den essensielle aminosyren Isoleucin i naturlig form i mange vanlige matvarer, for eksempel, erter, kyllingfilet, laks, hvetebrød, eller biff.

 

Noen aminosyrer er også i grenseland mellom å være essensielle og produserbare i forskjellige avsnitt av livet. Det er velkjent at barn gjerne trenger ekstra Arginin og Histidin i kosten. Spedbarn klarer heller ikke å lage Cystein, men denne aminosyren finnes det rikelig av i morsmelken.

 

På grunnlag av dette er det heller ikke et langt hopp å anta at det er mulig at eldre mennesker kan ha godt av mer L-Serin i kroppen, enn det kroppen selv skaper, med de forandringene i stoffskiftet i kroppen, og i kroppen forøvrig, når vi blir eldre.

 

– Serin kan fremstilles i kroppen av aminosyrene Glycin og Treonin, og enkelte kan få i seg nok Serin gjennom kostholdet, men dette gjelder ikke nødvendigvis alle. Mange får problemer med å fordøye våre vanligste matvarer med Serin når de blir eldre, samtidig som konsentrert Serin i pulverform enklere tas opp i fordøyelsessystemet.

Kosttilskuddet L-Serin er ikke en erstatning for sunt kosthold og en sunn livsstil

Hukommelse

Alt med måte og i sammenheng?

For å holde seg frisk og rask er det derfor lurt å ha diverse strategier som alle bidrar til en god livsførsel og god helse. Et vanlig sunt kosthold trenger ikke nødvendigvis tilskudd av aminosyrer eller spesielle proteiner, men det kan likevel være fornuftig med kosttilskudd.

Et godt eksempel på dette er at det har vært fullstendig vanlig at barn i norske hjem har tatt både tran og vitamin-C for bedre å holde seg friske, eller at gravide og ammende kvinner vanligvis får et spekter av kosttilskudd, inkludert blant annet folat. 

Når du spiser riktig tar du et steg i riktig retning

En god blanding av mat bidrar gjerne som helsefremmende. Det er noe de fleste av oss har en anelse om, selv om vi kanskje ikke er eksperter. -Fiskemiddag minst en gang i uken, kylling en gang i uken, grovt brød og egg til frokost, og gjerne bønner, erter, tofu eller linser, for ekstra protein, er en god start.

 

Gjerne i kombinasjon med grønnsaker og frukt, og gjerne vegetabilske fettkilder, som oliven eller avocado som ikke nødvendigvis er normal kost i alle husstander. Her kan du også inkludere forskjellige sunne kosttilskudd blandingen. Samtidig er det lurt å være forsiktig med sukker, ferdigmat, og mengden av kjøtt som du tar til deg.

Hjernen må underholdes

Aktivitet for hodet må heller ikke foraktes. For å holde hjernen i form lønner det seg å drive med hjernetrim, like fullt som det hjelper å drive med fysisk aktivitet. Klassiske spill, som sjakk eller bridge, kan bidra positivt, men mange mer avanserte dataspill aktiviserer også hodet. Vi skal heller ikke undervurdere gleden av å lese en god bok, eller å prøve nye ting som krever en viss mental anstrengelse, og som pirrer nysgjerrigheten. Mange pensjonister går på kurs, studerer, eller forsøker å lære et nytt språk, og holder seg sosialt aktive.

Regelmessig mosjon

Dertil har kroppen godt av at vi holder den i bevegelse. Det anbefales at vi i det minste går oss en tur på en halvtime om dagen, gjerne for å lufte hunden. Dette er blitt viktigere å fremheve, siden de fleste av oss bruker mer og mer tid foran skjermer og i godstolen. Det hjelper å utvikle gode vaner for å holde seg i form. Dette kan være en ukentlig tur i svømmehallen, en fast søndagstur, eller at man sykler på små ærend, i stedet for å ta bilen.

Fordelen ved aminosyrer i form av kosttilskudd

Utover dette kan eldre mennesker gjerne dra nytte av kosttilskudd med rene aminosyrer. Konsentrasjonen av aminosyrer og en form som er enkel å fordøye, gjør at aminosyrene raskere og mer konsentrert havner i kroppens omløp. Forskjellige typer aminosyrer, i høyere konsentrasjoner, kan hjelpe med å vedlikeholde muskulatur, indre organer og kroppslige funksjoner. Men dette betyr ikke at vi ikke burde spise riktig, eller at vi ikke burde holde oss litt i bevegelse.

Forskning på Okinawa er årsakene til at vi fremhever L-Serin

Det finnes flere grunner til at L-Serin-aminosyren har fått mer oppmerksomhet i senere tid. Om du ser på andre artikler på siden vår, så finner du henvisninger til grunnleggende forskning på kostholdet til japanske øyboere.

 

Forskningen viser at de får i seg mye L-Serin, og at de blir eldre og holder seg friske, både i kropp og hode. Forskerne mener at L-Serin kan være en medvirkende faktor til deres gode helse, siden mye maten som spises i regionen er rik på kilder til denne aminosyren.

 

Japanerne er kjente for å være en meget sunn og frisk folkegruppe, noe som allerede ble stadfestet med det første internasjonale studiene på begynnelsen av 1980-tallet. Kombinasjonen av mye ris, fisk, soya, tare og grønnsaker i kosten, sammen med et godt helsevesen og en moderne levestandard, har ført til at japanere generelt blir meget gamle.

 

Om vi isolerer disse medvirkende faktorene leder folk fra Okinawa likevel. Kanskje spiser de mer fisk, og ernærer seg mer fra sjøen, siden de bor på en mindre øy? Forskergruppen gav spesiell oppmerksomhet til en type tare som spises som grønnsak eller salat til maten. Denne var nemlig stappfull av Serin. Det er kanskje ikke det eneste svaret på gåten om hvorfor Okinawa leder an med så mange friske og raske 100-åringer, men det er meget mulig at denne viktige aminosyren gir oss deler av løsningen.

L-serin Okinawa
L-Serin Norge

Ja Takk! Jeg ønsker å prøve L-Serin Hjerne GRATIS* i 60 dager!

1

Fyll inn ditt telefonnummer

2

Sjekk at adressen din stemmer og send inn

3

Motta din prøvepakke i løpet av få dager!

L-Serin Norge

Henter informasjon, vennligst vent noen få strakser.

Vi er overbevist og inviterer deg til å prøve!

Vi gir deg derfor hele 60 dagers forbruk GRATIS*, direkte levert til din postkasse.

Ingen bindingstid eller kjøpsforpliktelse på L-Serin Hjerne, du må bare gi oss beskjed om du ikke ønsker automatiske leveringer.

Du har selvsagt 14 dagers ubetinget reklamasjonsrett på første forsendelse. 

L-Serin Hjerne leveres trygt hjem til deg av

 L-Serin Norge AS er registrert hos 

HJERNEN

L-Serin Hjerne kan bidra til en skarpere og klarere hjerne og hjelpe deg med økt hukommelse og konsentrasjon.

IMMUNSYSTEMET

L-Serin Hjerne kan hjelpe deg med å bygge et sunt og sterkt immunforsvar, samt virke forebyggende

NERVESYSTEMET

L-Serin Hjerne kan hjelpe kroppens nervesystem og bidrar til nervesystemets normale funksjon.

MUSKLENE

L-Serin Hjerne kan hjelpe kroppens muskler og bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon.

CELLENE

L-Serin Hjerne kan styrke cellene og celledelingsprosessen i kroppen, samt beskytter cellene mot oksidativt stress.

BLODOMLØPET

L-Serin Hjerne kan hjelpe kroppens blodomløp og bidrar til normal dannelse av røde blodlegemer.

BENSTRUKTUR

L-Serin Hjerne kan hjelpe kroppens benstruktur og bidrar til å opprettholde normale knokler.

KROPPEN

L-Serin Hjerne kan øke energi, redusere tretthet og utmattelse, samt bidra til normalt hår, negler, hud og syn.

Hele Norges suksessprodukt: Vi inviterer til gratis test

L-Serin Norge